Edebî eserle yazarın hayatı arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacını taşıyan bu kitapta yer alan yazılar, biyografik okumalarla ilgili makalelerin toplanmasından oluşmuştur. “Edebiyatımızda EserHayat İlişkisi” başlıklı ilk bölümde, yazarın hayatı, psikolojisi, şahsiyetinin esere yansıması, aradaki benzerlik-paralelliklerle ilgili malzemeler üzerinde durulmuştur. Kitabın “Edebiyatımızda Beraberlikler” başlıklı ikinci bölümünde yer alan yazılar ise, genelde yazarların birbiriyle ilişkilerini, birbiriyle dostluklarını, bazen de aralarındaki çekişmeleri ele alan yazılardır.
Hayat-eser ilişkisini inceleyen bu &cce
Edebî eserle yazarın hayatı arasındaki ilişkiyi tespit etmek amacını taşıyan bu kitapta yer alan yazılar, biyografik okumalarla ilgili makalelerin toplanmasından oluşmuştur. “Edebiyatımızda EserHayat İlişkisi” başlıklı ilk bölümde, yazarın hayatı, psikolojisi, şahsiyetinin esere yansıması, aradaki benzerlik-paralelliklerle ilgili malzemeler üzerinde durulmuştur. Kitabın “Edebiyatımızda Beraberlikler” başlıklı ikinci bölümünde yer alan yazılar ise, genelde yazarların birbiriyle ilişkilerini, birbiriyle dostluklarını, bazen de aralarındaki çekişmeleri ele alan yazılardır.
Hayat-eser ilişkisini inceleyen bu çalışmada, eser tahlilinden çok esere edebiyat dışı bakan metotlardan hareket edilmekle birlikte, edebî eserin, bizzat kendisinin bir mana ve inşa değeri taşıdığı da asla göz ardı edilmemiştir. Eseri sırf yazarın hayatına, psikolojisine indirgemek, eserin estetik değerini ihmal etmek gibi görünebilir; ancak Türk edebiyatı, böyle biyografik okumalara izin veren malzemelere sahiptir.
Hayatın, eseri beslediği durumları tespit ederken yazar mektuplarından, hatıralardan, mülakatlardan faydalanılmış; fakat eseri sırf hayata irca etmek konusunda daima ihtiyatlı davranmaya gayret edilmiştir. Kendi çerçevesi içinde eserin değerini vurgulamaya, yazarın hayattan gelen malzemeyi şahsî ilhamı, kültürü, tercihleri gibi başka unsurlarla karıştırması ve yeni bir terkip vücuda getirmesi vakıasına önem verilmiştir.