Felatun Bey’in kıyafetini sorarsanız tariften izhar-ı acz ederiz. Şu kadar diyelim ki hani ya Beyoğlu’nda elbiseci ve terzi dükkânlarında modaları göstermek için mukavvalar üzerinde birçok resimler vardır ya? İşte bunlardan birkaç yüz tanesi Felatun Bey’de mevcut olup elinde resim, endam aynasının karşısına geçer ve kendisini resme benzetinceye kadar mutlaka çalışırdı. Binaenaleyh kendisini iki gün bir kıyafette gören olmazdı ki, “Felatun Bey’in kıyafeti şudur,” demek mümkün olsun.
“Ahmet Mithat’ın Felatun ve Rakım’la somutlaştırdığı ikili yapı fikri, so
Felatun Bey’in kıyafetini sorarsanız tariften izhar-ı acz ederiz. Şu kadar diyelim ki hani ya Beyoğlu’nda elbiseci ve terzi dükkânlarında modaları göstermek için mukavvalar üzerinde birçok resimler vardır ya? İşte bunlardan birkaç yüz tanesi Felatun Bey’de mevcut olup elinde resim, endam aynasının karşısına geçer ve kendisini resme benzetinceye kadar mutlaka çalışırdı. Binaenaleyh kendisini iki gün bir kıyafette gören olmazdı ki, “Felatun Bey’in kıyafeti şudur,” demek mümkün olsun.
“Ahmet Mithat’ın Felatun ve Rakım’la somutlaştırdığı ikili yapı fikri, sonraki dönemlerde başka yazarların da tezlerini okura aktarırken kullanacağı bir formüle dönüşür. Şıpsevdi’nin Meftun’u, Araba Sevdası’nın Bihruz’u, Şık’ın Şöhret’i gibi erken örneklerin yanı sıra, Cumhuriyet döneminde de Peyami Safa, Yakup Kadri, Halide Edib gibi önde gelen ve etkili yazarların romanlarında Felatun’dan izler taşıyan karakterler yarattıklarını görürüz.”
Erkan Irmak
İlk kez 1875’te okurla buluşan ve modern edebiyatımızın güzergâhını çizen temel metinlerden biri olan Felatun Bey ile Rakım Efendi’yi, yazıldığı günkü gibi, orijinal metniyle ve açıklamalı notlarıyla yayımlıyoruz.
#edebiyatımızınmirası #tanzimat #modernleşme #menfaat #çatışma #beyoğlu #ilkromanlar